ارکستر بزرگ مهربانی از وحدت به برج میلاد کوچ کرد

سلمان سالک رهبر ارکستر بزرگ مهربانی معتقد است که هر 6 ماه کار در ارکستر به اندازه 5 سال کلاس رفتن باعث پیشرفت نوازنده و خواننده می شود.

خبرگزاری تسنیم، ارکستر بزرگ مهربانی به رهبریِ سلمان سالک یکی از ارکسترهایی است که در بخش خصوصی تشکیل شده و فعالیتش را از سال گذشته آغاز کرده است. این ارکستر سال گذشته دو اجرای موفق در تالار وحدت داشت که در میان استقبال علاقه مندان به موسیقی ایرانی، اجراهایش را روی صحنه برد.

امسال اما ارکستر بزرگ مهربانی اجرای خود را به برج میلاد تهران برده است. سلمان سالک درباره این تغییر جابه جایی از تالار وحدت به برج میلاد، می گوید: در کنسرت اول تجربیات فراوانی به دست آوردیم. اساساً ارکستر بزرگ در موسیقی ایرانی، بر خلاف ارکسترهای سازهای غربی، به دلیل ضعف هایی که سازهای ایرانی دارند، امری سخت و پیچیده است. مشکلاتی همچون کوک، فواصل متنوع بین نوازندگان، سبک های متنوع نوازندگی و برداشت های مختلف از نتاسیون، چالش های اصلی ما بودند. همچنین، نظم و انضباط ارکستر که نیاز به آموزش داشت، یکی دیگر از مسائلی بود که با آن مواجه شدیم.

ارکستر مهربانی با 150 نوازنده در برج میلاد

او ادامه می دهد: یکی از مشکلات دیگر عدم همکاری سالن ها در خصوص صدابرداری و چیدمان صحنه است. سال گذشته در تالار وحدت، این مشکل به بزرگترین چالش ما تبدیل شد و نتوانستیم صدابرداری مناسبی داشته باشیم. دلیل اصلی این مسئله زمانبندی نامناسب تالار وحدت و اختصاص سانس اول به تئاتر بود که فرصت صدابرداری و چیدمان را از ارکستر بزرگ می گرفت.

سالک تاکید می کند: تمام این تجربیات ما را بر آن داشت تا در کنسرت دوم مشکلات را رفع کنیم. به همین دلیل برج میلاد را انتخاب کردیم تا وقت بیشتری برای صدابرداری و چیدمان ارکستر داشته باشیم.

رهبر ارکستر بزرگ مهربانی درباره هارمونی در موسیقی ایرانی می گوید: موسیقی ایرانی هم مانند سایر موسیقی ها از قوانین فیزیک صوت و آکوستیک پیروی می کند و چندصدایی در آن قابل ارائه است. اما ما هنوز به قواعد مشخصی در این زمینه نرسیده ایم، چرا که تاریخ طولانی ای را در این راستا نپیموده ایم. بنابراین، هر آنچه که ساخته و پرداخته می شود، حاصل تجربیات و سلیقه شنیداری آهنگساز است، به انضمام یافته ها و مطالعات او در دیگر موسیقی هایی که این مسیر را پیش از ما طی کرده اند.

او ادمه می دهد: آثاری که در این کنسرت خواهید شنید، با این دیدگاه ارائه شده اند. من برای گروه آوازی چهار خط مختلف طراحی کرده ام که با چهار خط سپرانو، آلتو، تنور و باس غربی از نظر وسعت صدا متفاوت هستند. این تفاوت ناشی از مقوله دستگاه در موسیقی ایرانی است. این چهار خط را راست کوک بم، راست کوک زیر، چپ کوک بم و چپ کوک زیر نامیده ام و در آهنگسازی به ایجاد هارمونی در این خطوط توجه کرده ام.
سازها نیز بر اساس همین اصول، نقش هارمونی را ایفا می کنند. همچنین به ماهیت کنترپوانتیک موسیقی ایرانی توجه داشته ام، تا جایی که یکی از قطعات در این کنسرت همزمان 8 ملودی مختلف در حال اجرا هستند.

سالک درباره انتخاب اشعار برای کنسرت ارکستر بزرگ مهربانی می گوید: در انتخاب اشعار بیشتر به همخوانی آهنگ درونی شعر با موسیقی توجه دارم. این قطعات را در سال های مختلفی ساخته ام و هر کدام حال و هوای خاص خود را دارند. با این حال، سعی کرده ام با تنظیم موسیقی، آنها را متحد جلوه دهم و انسجامی در میان آنها برقرار کنم.

این آهنگساز در پاسخ به این پرسش که چه چالش های فنی در برگزاریِ کنسرتی با چنین ارکستر بزرگی وجود دارد؟ تاکید می کند: از آنجا که سالن مناسبی برای ارکستر 150 نفره در ایران نداریم، مشکلاتی در چیدمان و صدابرداری وجود دارد. در تالار وحدت، میز در نظر گرفته شده برای ارکستر، خود مشکلی بزرگ بود که باید آن را حل می کردیم. برای حل این مشکلات، سعی کردم به طور متوازن از سکشن های مختلف کم کنم تا لطمه ای به کلیت ارکستر وارد نشود.

سالک درباره اهداف تشکیل این ارکستر بزرگ می گوید: من چندین هدف را با راه اندازی این ارکستر دنبال می کنم. اولاً، ارکستر یک مدرسه رشد موسیقی است. هر 6 ماه کار در ارکستر به اندازه 5 سال کلاس رفتن باعث پیشرفت نوازنده و خواننده می شود، زیرا همه آنچه که به صورت تئوری کار کرده اند، باید به عمل درآید و از همه مهم تر خود را با دیگران هماهنگ کنند. نه اینکه به تنهایی و در خیال خود عالی بنوازند و بخوانند.
او ادامه می دهد: هدف دوم ایجاد اشتغال برای فارغ التحصیلان این عرصه است. امیدوارم این هدف محقق شود و بتوانیم از نظر مالی اعضا را تأمین کنیم تا آنها بتوانند وقت بیشتری بگذارند و مجبور نباشند برای تأمین معیشت خود مشاغل دیگری داشته باشند و از ارکستر کم کاری کنند.
هدف سوم، ایجاد جریان های جدید در موسیقی ایرانی است که بتواند سلایق مختلفی را در جامعه پوشش دهد و رنگی متفاوت از موسیقی ایرانی را به مردم معرفی کند. این امر می تواند از یکنواختی موسیقی ایرانی بکاهد و باعث اعتلای فرهنگ و هنر ایران شود.

فهرست قطعات کنسرتِ بزرگ مهربانی شنبه 21 مهر 1403 برج میلاد تهران

آهنگساز و تنظیم کننده: سلمان سالک
بخش اول:

تصنیف «ای یار من»، شعر از مولانا قطعه «طلب» در دستگاه شور، بی کلام تصنیف «زندان شب یلدا»، شعر از هوشنگ ابتهاج (ه.الف سایه) چهارمضراب و تصنیف «درد گُنگ»، شعر از هوشنگ ابتهاج (ه.الف سایه) رِنگ «مازنی»، قطعه ای بدون کلام، بر اساس موسیقی محلی مازندران

بخش دوم:

تصنیف «یار دلنواز»، شعر از حافظ آواز «در این شب ها»، شعر از محمدرضا شفیعی کدکنی، همنواز آواز سلمان سالک تصنیف «مژده آزادی»، شعر از هوشنگ ابتهاج (ه.الف سایه) تصنیف «ای ایران»، آهنگ از روح الله خالقی، شعر از حسین گل گلاب

انتهای پیام/

نظرات

captcha